Škoda 21Tr


Hradecké trolejbusy

Dopravní podnik města Hradec Králové vlastnil 16 nízkopodlažních trolejbusů typu Škoda 21Tr ev.č. 33 - 48. DPmHK a DPO (Dopravní podnik Ostrava) byly prvními městy, které nakoupily tehdy nové trolejbusy Škoda 21Tr. V Ostravě jezdily první dvě sériově vyrobené 21Tr - ev.č.3301 (sešrotováno 12/2011) a 3302 (sešrotováno 3/2012), třetí sériovou 21Tr je hradecké ev.č.33.

V roce 1997 byly do Hradce Králové dodány 21Tr ev.č.33 a 34. Tyto vozy mají oproti později dodaným vozům větší kabinu řidiče a přední dveře jsou kvůli tomu dělené (první část předních dveří je pouze pro řidiče).

Tento typ má stejnosměrnou elektrickou výzbroj. Na délku měří 11760mm, šířka činí 2500mm. Maximální rychlost trolejbusu je 65 km/h. Obsaditelnost je 86 cestujících, z toho 26 sedících a 60 stojících. Ač plošinu 21Tr v HK nemají, umí se pomocí kneelingu naklonit k hraně chodníku aby se starším lidem a maminkám s kočárky lépe nastupovalo.

Poslední vozy tohoto typu byly do HK dodány v roce 2000. Ke konci roku 2000 se koupil prototyp 21TrACI (s asynchronní výzbrojí a dieselagregátem) a v dalších letech už byl dodáván typ 21TrAC (s asynchronní výzbrojí bez dieselagregátu).

V roce 2010 byla v létě odstavena 21Tr ev.č.41 pro špatný stav, ještě ten rok v listopadu byla odstavena 21Tr ev.č.36. V roce 2011 pak byly, po dodání prvních šesti 30Tr, vyřazeny 21Tr ev.č.35, 39 a 42. V roce 2012 byla na jaře odstavena (vyřazena) 21Tr ev.č.40 a v létě téhož roku po dodání (a zprovoznění) dalších šesti 30Tr vyřazeny vozy ev.č.33, 34, 37 a 38 a také byly odstaveny ev.č.47 a 50. V provozu tak zbývalo posledních 6 vozů typu 21Tr - ev.č.43-46 a 48, které byly vyřazeny koncem listopadu 2012. Nyní jsou všechny 21Tr se stejnosměrnou el. výzbrojí vyřazeny a v provozu jsou jen 21TrAC ev.č.51-55, které lze občas potkat v pracovní dny.

A kam hradecké 21Tr byly prodány? Vozy ev.č.39-42 byly prodány a koncem srpna převezeny do Brna, kde po GO vyjedou do běžného provozu brněnské MHD pod ev.č.3048-3051. Než k tomu dojde, tak ev.č.3048 (ex HK ev.č.39) slouží jako služební vůz k rozmražování trolejí. Nejstarší hradecké 21Tr, ev.č.33-35, 37 a 38, byly prodány na Ukrajinu do města Oděsa (foto ex ev.č.33 a ex ev.č.34 a 35), kde budou nějaký ten rok snad sloužit v tamní MHD. Vůz ev.č.48 byl prodán a převezen do DP v Ústí nad Labem, kde po opravě bude jezdit pod ev.č.408. A zbývající vozy ev.č.43-47 odkoupí pravděpodobně brněnský DP.



33 34 35
33 34 35
     
36 37 38
36 37 38
     
39 40 41
39 40 41
     
42 43 44
42 43 44
     
45 46 47
45 46 47
     
48
48
     

© JJ 2010-2017; e-mail: hradecketrolejbusy @ gmail.com