Volím Svobodné
uvodni obrazekHradecké trolejbusy

Hradecké trolejbusy
Hradecké trolejbusy
12.4.2016 - Do provozu se dnes odpoledne vrátil hybridní trolejbus ev.č.18, který měl loni na THD nehodu.
30.10.2015 - Aktualizována stránka "Provoz", přidány 2 fotky z tohoto roku.
Archiv starších stručných novinek

Hradecké trolejbusy

Nově nahrané fotografie


Hradecké trolejbusy

28.9.2017 - Proč v HK kupujeme trolejbusy s karoserií SOR o 5 milionů dražší než 26Tr?

V září byly ohlášeny výsledky dvou výběrových řízení na trolejbusy v ČR a to výběrového řízení Dopravního podniku města Brna, který poptával 10 parciálních (bateriových) sólo trolejbusů s celovozovou klimatizací a DP města Hradce Králové, který poptával 9 takových trolejbusů. Vítězem brněnského VŘ byla Škoda s trolejbusy typu 26Tr (karoserie Solaris III.G) s cenou 128,5 mil. Kč bez DPH, tedy jeden vůz za 12,85 mil. Kč, vítězem hradeckého VŘ je také Škoda, ale s typem 30Tr s cenou 120,6 mil. Kč bez DPH, tj. jeden vůz za 13,4 mil. Kč. Rozdíl u jednoho vozu mezi brněnskými 26Tr a hradeckými 30Tr je tedy 550 000 Kč ve prospěch brněnských 26Tr. Přitom za podobnou cenu (12,745 mil. Kč) už kupoval parciální sólo trolejbusy 26Tr s celovozovou klimatizací v roce 2015 Dopravní podnik ve Zlíně (DSZO), nejde tedy o ojedinělý případ.

Na závěr ještě jedno zamyšlení. Často se mluví o tom, jak jsou trolejbusy oproti autobusům drahé, ale přitom třeba na Ukrajině kupují parciální trolejbusy tamní výroby (nebo z okolních států) v přepočtu za cca 5,7-6,5 milionu Kč za vůz, tedy za polovinu ceny než stojí trolejbus na českém trhu. Zdroj


Hradecké trolejbusy

22.9.2017 - 9 parciálních sólo trolejbusů dodá Škoda - 30Tr

Vítězem výběrového řízení na dodání 9 parciálních sólo trolejbusů je Škoda, která se přihlásila s typem 30Tr (karoserie SOR). Nejspíš to budou poslední vyrobené trolejbusy tohoto typu, protože podle informací kolujících po internetu firmy Škoda a SOR ukončily spolupráci. Zároveň to také budou první vyrobené 30Tr vybavené bateriemi. Trolejbusy budou vybaveny celovozovou klimatizací, baterie pro jízdu mimo trolejové vedení mají mít kapacitu 42,1 kWh. Počet sedadel má být 27, což naznačuje, že místo zadní pětky budou umístěny baterie, ale nechme se překvapit, jak to doopravdy bude.


Hradecké trolejbusy

12.9.2017 - 20 elektrobusů dodá SOR Libchavy

Vítězem výběrového řízení na dodání 20 elektrobusů včetně nabíjecí infrastruktury je SOR Libchavy s typem NS12 - electric.
První elektrobusy budou dodány příští rok v červnu.

elektrobus SOR EBN 9,5 na konečné zastávce Velké náměstí
ilustrační foto © buspress.eu


Hradecké trolejbusy

8.9.2017 - Zelená linka v provozu

Od pondělka 4.9. je v provozu Zelená linka obsluhující zadarmo centrum města a Velké náměstí, na které jezdí elektrobus SOR EBN 9,5 ev.č.173. Aspoň prozatím jezdí málo vytížená. Zde zachycen mobilem na jediné konečné zastávce této linky - Velké náměstí.

elektrobus SOR EBN 9,5 na konečné zastávce Velké náměstí


Hradecké trolejbusy

31.7.2017 - Zelená linka

Od září začne jezdit nová linka označená jako Zelená linka a zdarma spojí Velké náměstí a centrum města. Linku obslouží elektrobus SOR EBN 9,5 ev.č.173. Okruh dlouhý něco přes tři a půl kilometr projede elektrobus za 15 minut. Linka by měla jezdit ve všedních dnech od 9 do 17 hodin třikrát za hodinu s výjimkou přestávky na jídlo a oddech řidiče. Dále citace z TZ dopravního podniku:
Trasa Zelené linky povede z Velkého náměstí k Adalbertinu, pak odbočí k zastávce Muzeum a za Tyršovým mostem bude pokračovat doleva po nábřeží a směrem na Ulrichovo náměstí. Pak se trasa stočí doprava ke Střelnici a pokračuje po zastávkách Centrál a Muzeum k magistrátu města. Okruh Zelené linky bude končit opět na Velkém náměstí. Linka je vedená po stávajících zastávkách MHD a speciálně pro tuto trasu vznikne nová zastávka na Velkém náměstí. Celoroční provoz nové linky MHD představuje ujetí 23 tisíc kilometrů. Předpokládané provozní náklady této služby, která je pro obyvatele i návštěvníky města zdarma, jsou zhruba 80 tisíc korun měsíčně. Radnice je letos uhradí ze souhrnné rezervy městského rozpočtu.

A jedna další novinka týkající se hradecké MHD, ale tentokrát ne vozidel poháněných elektřinou. Bylo vypsáno výběrové řízení na pořízení 3 sólo dieselových autobusů s klimatizací, USB nabíječkami a možností připojení free WiFi.


Hradecké trolejbusy

20.7.2017 - Výběrová řízení na parciální trolejbusy a elektrobusy

Včera bylo po několika odkladech konečně uzavřeno podávání nabídek do výběrového řízení na 9 parciálních trolejbusů a před 9 dny také do VŘ na 20 elektrobusů (+další vybavení k jejich provozu). Nyní se tak čeká až DP vyhodnotí nabídky a vybere vítěze.

O výběrovém řízení na elektrobusy jsem se tu zatím nerozepisoval, takže je požadováno dodání 20 elektrobusů s dojezdem minimálně 300 km v režimu rychlodobíjení po dobu 30-40 minut v počtu 4-5 dobíjecích cyklů za pracovní směnu s regulací dobíjecího proudu minimálně v rozpětí 40 - 200 A nebo s dojezdem minimálně 180 km v režimu pomalého dobíjení po dobu 4-5 hodin s regulací dobíjecího proudu minimálně v rozpětí 40 - 150 A a to bez ohledu na klimatické podmínky, takže včetně využívání klimatizace, topení apod. Jinak stejně jako u parciálních trolejbusů je ve výbavě klimatizace, WiFi, USB zásuvky. Dále má být dodání 20 stojanů pro pomalé dobíjení (40 - 150 A) elektrobusů ve vozovně, 1 stanice pro průběžné rychlodobíjení na konečné zastávce Slezské předměstí Cihelna umožňující současné dobíjení až tří elektrobusů a 1 stanice také pro průběžné rychlodobíjení na konečné zastávce Terminál HD pro až dva elektrobusy. A také by měla být na konečné Slezské př. Cihelna umístěna měnírna. První obrázek ukazuje schéma konečné Slezské př. Cihelna, druhý obrázek Terminál HD.


schéma konečné Cihelna schéma Terminálu

Hradecké trolejbusy

27.2.2017 - Vyhlášeno výběrové řízení na parciální trolejbusy

Dnes bylo na stránkách DPmHK zveřejněno výběrové řízení na pořízení 9 parciálních sólo trolejbusů, tedy trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem pro novou linku na Plachtu a pro linku 27. Z příjemných novinek lze jmenovat klimatizaci prostoru pro cestující, možnost připojení free WiFi a USB zásuvky pro nabíjení mobilů, tabletů :-)

V podmínkách VŘ je požadován dojezd na baterie minimálně 10 km při plném zatížení bez ohledu na počasí.

Dále lze z VŘ vyčíst, že nová linka na Plachtu bude polookružní s jednou konečnou zastávkou, čili linka bude začínat na Plachtě a dále vést kolem Futura, Hotelu Garni k Zimnímu stadionu a objede staré město jako je to u linek 18 a 19 a pojede zpět na Plachtu.

Smlouva s vítězným dodavatelem by měla být uzavřena v květnu 2017, 3 trolejbusy pro Plachtu by měly být dodány do 8 měsíců od uzavření smlouvy a 6 trolejbusů pro linku 27 by mělo být dodáno do 14 měsíců od uzavření smlouvy.

O jaký typ trolejbusu půjde se musíme nechat překvapit. Nechci odhadovat, kdo se přihlásí do výběrového řízení ani kdo ho vyhraje. Situace na trhu sólo trolejbusů v ČR je asi takováto:

1) Moderní reprezentativní trolejbus od Škody-Solarisu typu 26Tr.


(domyslete si sběrače, první trolejbusy s touto novou karoserií ještě neexistují, letos je dostane jako první Žilina)

2a) SOR s karosérií loni představeného elektrobusu, pokud se dostane již do výroby, pokud ne, tak varianta 2b).


(opět si domyslete sběrače, zdroj fotky: buspress.eu)

2b) Škoda 30Tr či SOR s karosérií TNB12, tedy vzhledově shodnou s 30Tr, které v Hradci v dnešní době jako jediné krátké trolejbusy jezdí.



Text aktualizován 28.2.2017


Hradecké trolejbusy

11.2.2017 - Hradecká trolejbusová revoluce

V příštím roce se dočkáme několika novinek týkajících se trolejbusů:

1) Nová trolejbusová linka do lokality Na Plachtě
Pro tuto novou linku, která propojí ulici Brněnská a nově vznikající lokality s bytovými domy Na Plachtě, se pořídí tři nové parciální trolejbusy (trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem). Trasa linky by měla být Terminál HD - Magistrát města - Hotel Garni - Na Brně - Nová Plachta (či jak se pojmenuje konečná zastávka). Zavedené této linky do provozu by mělo být od února 2018, ač s provizorními zastávkami a potřebné stavební úpravy by začaly v roce 2019.

2) Nahrazení autobusů na lince 27 za trolejbusy
Šest nových parciálních trolejbusů by mělo v příštím roce nahradit kloubové autobusy na stávající autobusové lince 27.

3) Stavba trolejbusové tratě z ulice Brněnská na točnu Pod strání
Odbočka ze stávající trolejbusové tratě v ulici Brněnská, Palachovou ulicí do ulice Milady Horákové zakončená na frekventované točně Pod Strání. V mediích se objevily dvě varianty. Buď tuto novou trolejbusovou trať využije nová linka nebo se na točnu Pod Strání odkloní jedna z trolejbusových linek, které nyní končí na Novém Hradci (linky 1 a 2). Stavba této tr. tratě by měla začít v příštím roce a měla by trvat nejméně půl roku.

Zdejší trolejbusový park se tak rozroste o 9 parciálních trolejbusů, takže tu budeme mít 40 trolejbusů. Jen připomeňme, že dříve tu při současné síti bylo 44 trolejbusů - někdy v druhé polovině 90.let, kdy tu bylo 14 vozů typu 15Tr(M) a 30 vozů typu 14Tr(M), postupně se ale počet trolejbusů snížil na 31.

Vše bude z větší části hrazené z dotací EU. Původně se kromě nové trati na Pod Stráň hovořilo i o zavedení trolejbusů na lince 12 a "zatrolejování" Farářství, z čehož ale (prozatím?) sešlo. Nová trolejbusová trať měla vést od křižovatky Koruna na točnu Jungmannova a zbylý úsek k Tescu a do Březhradu by se muselo jet na pomocný bateriový pohon, což by ale bohužel baterie nezvládaly. Schází dlouho uvažovaná silnice podél Rašínovy třídy ("Hradubické"), aby si linka 12 nemusela několikrát zajíždět přes nadjezdy. Na pomocný pohon by také trolejbusy na lince 12 musely jet i kolem Stoleté. Na nově zrekonstruované křižovatce Koruna na straně Farářství si lze povšimnout připravených sloupů pro případné tr. vedení.



Text aktualizován 20.2.2017


Hradecké trolejbusy

28.10.2016 - Dušičky 2016

Vždy kolem dušiček bývá o víkendu a ve státní svátek 28.10. posílena trolejbusová linka č. 3 kloubovými vozy. I letos tomu tak je a tak dnes na lince 3 jezdily 31Tr ev.č.63-66 a 68.

63 na lince 3 66 na lince 3


Hradecké trolejbusy

Archiv starších příspěvků


Roky 2014-2016
Rok 2013
Listopad a prosinec 2012
Květen - září 2012
Leden - duben 2012
Listopad a prosinec 2011
Říjen 2011
Září 2011
Srpen 2011
Květen - červenec 2011
Duben 2011
Březen 2011

Hradecké trolejbusy

Hradecké trolejbusy
© JJ 2010-2017; e-mail: admin @ hradecketrolejbusy.cz